Åh, kolla in det här!

Har aldrig lyckats titta på "Folktoppen" (Lördag, 20.00 Svt1). I dag ska jag titta lite samtidigt som jag skriver det här. Jag älskar ju att listor så jag gick in på deras hemsida och hittade detta. Jag bara svämmar över av nostalgi.. :) Vilket är allra bäst?? (Har kommenterat lite under varje..)

Bästa svenska barnprogram!

Allra mest tecknat: 2002-2003 , SVT. Den självgoda figuren Allram Eest och hans ständige vapendragare Tjet.

*Roligt, fast inte bäst på långa vägar..

Anita och Televinken: 1966-1989, SVT. Marionettdockan Televinken lärde oss trafikvett.

*Kommer mest ihåg Televinken från små skivor från Barnens trafikklubb. :)

Barnjournalen: 1972-1991, SVT. Bengt Fahlström och knattereportrar presenterade nyheter för barn.

*Det gillade jag. Fast nog såg väl Bengt lite läskig ut

Beppes Godnattstund: 1972-1974 , SVT. Beppe Wolgers nattade dockorna Hungran, Busan och Sigrid.

*Åh, Beppe! Mysgubben! Kommer ihåg att Busan skrattade så roligt!

Björnes Magasin: 1987-2004, SVT. TV:s stora nallebjörn lekte med bland andra Robert Gustafsson och Snigel.

*Gillade gamla Björne. Tittade mycket på det när M. var liten, och då var ju bla. Robert G gäst, det var KUL!

Boktipset: 1976-1989, SVT. Stefan Mählqvist läste böcker i en färgglad soffa.

*Signaturmelodin minns man ju, och soffan, och Stefan med skägget.. ;)

Clownen Manne: 1974-1983, SVT. Manne cyklade och sa Banaaan - på teckenspråk.

*"En BAAANAAAN!" Klart man minns Manne och den rullande väggen bakom cykeln.. ;)

Disneyklubben: 1992-1993, SVT. Alice Bah, Eva Röse och Johan Petersson visade tecknat.

*Kommer ihåg lite svagt.. *pino* För jag var ganska gammal när det gick (och inte hade jag nåt barn då heller)

Fem myror är fler än fyra elefanter: 1974-1978, SVT. Magnus, Brasse och Eva lärde oss allt om bokstäver och siffror.

*Det är nog det allra bästa! Det funkar ju hur bra som helst än, känns odödligt. Ungarna _älskar_ det, och jag med! ;) Brasse for president!

Från A-Ö: 1974-1975, SVT. Hedvig fick lång näsa och ugglan Helge lärde oss svåra ord.

*En annan storfavorit! KÄRLEK!

Grynets show: 2001-2003, SVT. Grynet tar ingen skit!

*Roligt! Grynet är cool!

Hajk: 1971-2002, SVT. Helfestligt och allmänbildande. Och Bengt Alsterlind.
 
*Jättebra då, nu känns det bara jobbigt med alla balla tips från Bengan.. *haha*

Hjärnkontoret: 1995-2006, SVT. Vetenskapligt för barn.

*Lärorikt även för mej.. ;)

Humle och Dumle: 1958-1988, SVT. Två upp- och nedvända hakor i Kapten Bäckdahls skafferi.

*Skrattade högt när jag läste beskrivningen på programmet. Kommer inte ihåg så mkt mer än signaturmelodin.

Myror i Brallan: 1999-2006, SVT. Om djur och natur med Jonas Leksell och Fakta-Fanny.

*Tyckte jättemycket om det förr iaf, när det var Ola och Kalle med kollen. Nu har jag inte sett det på länge

Nicke & Nilla: 2001-2004, TV4 . Upptåg och uppdrag med Pernilla och Niclas Wahlgren.

*Bläääää.. Syskonen Wahlgren är _inte_ mina favoriter!

REA: 1999-2005, SVT. Konsumentprogram för barn.

*Det är bra, eller var iaf.

Sant & Sånt: 1972-1987, SVT. Staffan Ling & Bengt Andersson klurade och experimenterade.

*Roligt! Staffan och Bengt var ju himla roliga, allra mest Bengt

Trazan och Banarne: 1976-1981, SVT. Lasse Åberg och Klasse Möllberg hängde i lianer och käkade bananer.

*Åh, T & B! ;)

Vilse i pannkakan: 1975, SVT. Staffan Westerberg skrämdes med storpotäten.

*Pot, pot, pot,... *hjälp*

Jag röstar på Fem myror!! Vad röstar ni på?


Kommentarer
Postat av: Åsa

Barnprogram is the shit som man brukar säga.. ;)

Postat av: Molobrakos

Jaa! Nu får jag komma in i din (och min!) blogg! *hurra!* Hejjar oxå på fem myror! ;)) Saknar bara Farbror Frippe...*kärlek*

2006-08-28 @ 20:59:43
Postat av: Pipi

Av de där röstar jag på Staffan och Bengt. Fast när jag var liten var jag ju Manne-fan. Men säg det inte högt! HAHA!
(hej A, förresten, det var längesen! kul att bli lite uppad på vad som hänt o händer i ditt liv! :))

2006-08-29 @ 19:25:20
URL: http://plasticine.blogs.se
Postat av: Amlon

Åsa: Yes, barnprogram is the shit! ;)

Molobrakos: *hihi* Då hade jag inte spärrat dej då, vilken tur! ;)

Pipi: Kul att se dej här! *glad*

2006-09-01 @ 14:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback