Om jag vore med i Idol!

M. frågade vilken svensk låt jag skulle sjungit om jag hade varit med i Idol i fredags. ;) Svaret är enkelt.. En låt som jag fortfarande gillar lika mycket som när den var ny för sisådär 16 år sedan (!!!) (Är det sant?? Var det SÅ längesedan??) Tyvärr passar inte texten mej så bra, eftersom jag inte är nån liten pojke. Men å andra sidan är jag ju inte med på Idol, så big deal. Den här låten skulle jag iaf sjunga:

Till Himmelen                     med Magnus Johansson

Mamma kom hem mycket sent ikväll, hon var trött och hon ville bara sova.
Jag var så vaken som en pojke kan va när jag gick igenom hennes byrålåda.
Och sen fyllde jag en av min pappas skor med såna saker som en pojke tror
att en sån som du vill ha av mig, för att du ska vilja ta mig med till himmelen.

Till himmelen...

Storasyster ligger i sin säng, hon säger att hon blev en kvinna igår.
Och att hon gjorde någonting ikväll, nånting som inte jag kan förstå.
Men jag vet vem det är hon pratar om, han bor i huset intill, två trappor opp.
Och två trappor opp är det högsta han vet, så han kommer aldrig att ta henne med till himmelen.

Till himmelen...

Jag har stjärnor på min pyjamas, dom följer mig varthän jag går.
Ut genom porten, genom två kvarter, till andra sidan av vår kyrkogård.
Där bor du och du lever ensam, du hade en man, jag tror att han dog.
Och du har svarta tapeter i ditt sovrum, det har jag hört av min storebror.
Och pappa säger att om mamma är vatten, då är du så mycket mera än sprit.
Och mamma säger att du är som natten, så lätt att springa vilse i.
Och i din trädgård där växer det saker, som ingen människa har gett något namn.
Jag visar dig vägen genom stans kloaker, om du låter mig smaka litegrann.
Och här har jag en sko full av spetsar och smycken, att stjäla för din skull kan aldrig va fel.
Dom är bara till dig och jag hoppas du tycker, att det räcker för att du ska ta mig med.
Och jag står vid din dörr och den står på glänt, och i ett fönster högst opp där har du tänt.
Och jag går uppför trappan, jag tar långa steg, och för varje steg kommer jag en bit på väg till Himmelen

Till himmelen...

Görs det musik nu som dagens kids kommer att lyssna på med värme i hjärtat 16 år senare? "Boten Anna" kanske? Yeah right!

Dagens meningslösaste blogg.. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback