Ont i hjärtat

En jobbarkompis berättade en hemsk sak här om dagen. Jag har tänkt massor på den sedan dess. Tycker det är så hemskt att jag bara måste skriva av mej.

Hon berättade att det var julgransplundring på hennes sons dagis. Barnen står i kö in till lekhallen, där plundringen är. I kön händer något som resulterar i att sonen ( vi kan kalla honom K. ) inte får vara med på festen. Han får gå in i ett rum bredvid lekhallen. Rummet har en dörr med en glasruta, där får han sitta och titta på när de andra festar. Han får sitta där under hela julgransplundringen. Inte ens när tomten kommer får han komma ut.

När mamman kommer och hämtar sin son får hon en godispåse av personalen. "Här kan du ge K.", trots att K. står precis brevid. När de kommer hem är K. jätteledsen. När mamman frågar personalen VAD som hände där i kön så är det ingen som egentligen vet. Ändå fick han inte vara med. ( Det var inte första gången de särbehandlade K.) Personalen kan inte i efterhand motivera varför de gjorde som de gjorde.

Mamman har tagit K. från dagiset och har krävt att rektorn ska fixa en ny plats åt dem. Det rektorn kunde erbjuda först var en ominskolning på samma dagis, samma avdelning och samma personal. (Eftersom både mamman och K. har NOLL förtroende för dagiset längre skulle de börja om på nytt liksom) Men det vägrade mamman. Helt rätt, tycker jag. Skulle aldrig i livet göra det, varesej mot mej själv eller mot barnet.

Hur kan man göra så här? Finns det någonting som säger att personalen har agerat rätt? De vet ju inte ens vad det var han gjorde i efterhand. Är det att föregå med gott exempel som vuxen? Alla barnen såg ju att K. satt där han satt. Jag förstår inte! Jag hittar liksom inte ord hur synd jag tycker om K., och hur hemskt jag tycker personalen betett sej.

Tur att 99 av 100 "dagis-fröknar" suveräna! Tur att vi har ett toppendagis! Jag vet inte vad jag skulle gjort om de gjort så här mot någon av mina barn. Väck inte en varg-mamma som sover!

Kommentarer
Postat av: Helena

Kränkning, straff och banne mig psykisk aga - fy 17! Helt och hållet förbjudet enligt alla lagar som finns, det enda sätt dom kommer runt det är ju att kalla det "moderna" ord som t.ex. timeout. Lars H Gustafsson har skrivit och pratat mängder om detta, och jag lyssnade bland annat på ett rätt bra radioprogram för några dagar sedan om just det här! Här lyssnade jag: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/sandningsarkiv.asp?programID=787

Lars H har oxå skrivit om detta i en av dom nyaste FACKTIDNINGARNA för FÖRSKOLLÄRARE (läser dom inte nånting på det där dagiset!?), kolla här: http://www.forskolan.net/main.asp?CategoryID=8404&ArticleID=270066&ArticleOutputTemplateID=632&ArticleStateID=2

Åh vad jag blir upprörd! Hon får _inte_ låta killen vara där nå mer! :(

2007-01-28 @ 13:45:05
Postat av: Thea

Så fruktansvärt, blir så upprörd när man hör talas om sånt här!!!
Thea

Postat av: Nina

*ryyys* Å det var det mest jävliga (förlåt mitt språkbruk)... Jag blir alldeles mållös, mitt inre kokar - men jag finner inga ord... Helt rätt av henne att ta pojken därifrån. Jag tycker att hon ska göra en anmälan till skolverket också, så här FÅR det inte gå till!!!

2007-01-28 @ 18:37:11
URL: http://pippi.blogg.se
Postat av: Malin

Men fy så hemskt! Så får det verkligen inte gå till! Jag blev själv utsatt för något liknande på dagis, då var jag 3 år gammal & jag kommer fortfarande ihåg det! Man minns mer än vad man tror! Låt inte pojken gå tillbaka! Kram Malin

2007-01-28 @ 19:13:08
Postat av: Nergårds-Emma

Jag blir också jätteledsen :-( Bra att mamman reagerade och inte låter honom gå dit mer. Hoppas att pojken förstår att det var personalen som gjorde fel. Stackars liten!

2007-01-28 @ 19:59:18
URL: http://nergardsemma.blogg.se
Postat av: Rebecca

Bra att föräldrarna reagerade!
Hade inte heller velat ha samma dagisplats, klart att de ska få börja om på ny kula - med nya mer pedagogiska fröknar!

2007-01-28 @ 22:25:10
URL: http://hemmamamman.blogg.se
Postat av: Pernilla

fy vad hemskt, sånt som gör att det gör ont i en mamas hjärta.
tur föräldrarna reagerade.
skulle jag oxå gjort och aldrig man tog tilbaka samma dagis igen.

Pernilla EN november-02 mamma

2007-01-29 @ 09:43:20
Postat av: Thea

Tack för kommentaren i min blogg. Vill bara säga att du skulle varit med 10 minuter innan jag tog korten, haha, då hade du inte fått ångest!!
Thea

2007-01-29 @ 09:44:40
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: Emma

Men HERREGUD! Tänker jag när jag läser. Och blir alldeles stum i hjärnan. Vad ÄR det för människor som arbetar med sådana metoder? Och kan inte ens tala om VARFÖR de gjorde det de gjorde. Har de något personligt agg emot K eller vad? Det låter ju nästan så när de inte ens kan stå upp inför föräldrarna och motivera sitt beteende.BRA gjort av mamman att reagera! Det kommer hennes son att bära med sig senare vid tuffa situationer: Att man kan göra något åt en kass situation.

2007-01-29 @ 13:41:15
URL: http://emmalexa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback