"Jag vill vara anorektisk"

Var det någon som såg det programmet på TV3 häromkvällen? Har inte kunnat skriva om det förut för jag blev så illa berörd!  Så här skriver SvD om programmet:

"Anorexia: det är en livsstil, inte en sjukdom. Så säger de tre unga människorna som intervjuas i denna dokumentär. De väljer att förkasta idén om att ätstörningar inte skulle kunna vara ett individuellt val som man har rätt till. Denna dokumentär tar för första gången en allvarlig titt på nätverket av grupper och människor som är positivt inställda till anorexi.Vi får se websidor som uppmanar människor att ?vara med? och nästan ser sjukdomen som en kult och en statussymbol, men vi får även se den hårda verkligheten och den extrema livsstil som människor med ätstörningar har. Vi får också veta vad som motiverar unga människor att leva sina liv på detta sätt. "

Det var hemskt att se! Fick ont i magen när jag tittade. Vad är det för värld vi lever i när unga flickor (och pojkar) mår så dåligt att de har fullt utvecklad anorexi vid 11-årsålder? Vad är det för värld där att vara smal betyder allting, mycket mera än att må bra? Sjuka värld!

Mest berörd blir jag för att jag har tre flickor i familjen (Mina två egna, och sambons dotter). Hur ska man göra för att inte de ska drabbas? Det gäller ju hela tiden att intala dem att de är bra som det är, att de duger och sådana saker. Men det är ju ingen garanti. Man blir livrädd för mindre!

Kommentarer
Postat av: Kjellinskan

Näe, jag tittade inte ens på det. Hörde titeln, att programmet skulle komma senare på kvällen - men tittade aldrig. Låter helt sjukt ju!

Postat av: Pedermargrethe

Hi, cool site. What CMS is it?

2009-06-05 @ 10:49:01
URL: http://pedermargrethe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback