Operationen

Vi kom till lasarettet i 7.30. Innan vi åkte hade vi satt på tre Emla-plåster, två i armvecken och ett på höger handen. De skulle försöka sätta en nål till narkosen i ena armvecket. L. blev jätteledsen, bedövningen hade inte verkat än. Jag grinade lite bakom ryggen på L. Fy, vad jobbigt.

På med nya Emla-plåster, sen väntan. Vi var i lekterapin och det var jätteroligt! :)


Som på Lilla sportspegeln ju!

L. fick även lite olika medicin. Lugnande och mot illamäende. Allt tog hon utan protester. Av den lugnande blev hon bra snurrig. Hon talade HELA tiden och blev jättespak i benen. Precis som om hon vore full. Vi skrattade gott åt hennes tokerier! ;) Det var skönt att skratta i oron.

Nästa gång de testade att sätta en nål gick det bättre. L. bara skrattade! Helsnurrig! ;)


Här sitter L. och sambon och värmer L.s händer.

3 stolpiller fick hon också. Sedan var det dags att åka upp på operation. Jag fick följa med in. L. tyckte det var jättespännande med EKG och allt runt omkring. Personalen var verkligen helt suveräna. Svarade på alla L.s frågor och tog sej tid. Sen var det dags för narkosen. Det nästan sista L. sa innan hon somnade var: Jag ska bli doktor när jag blir stor. Seden "tankade de henne med sömnmedicinen". Hon vände huvudet mot mej, och så somnade hon. Jag hade hållt mej ganska lugn, men sen var det en sköterska som klappade om mej och sa "Nu sover hon, vi ska ta väl hand om henne". Jag börjde tokgrina! Verkligen tokgrina! Jag gick ur operationsrummet och tårarna sprutade! Sambon trodde de hade HÄNT något allvarligt när han såg mej. ;) Det var hemskt! (Grinar nästan när jag skriver om det!)

Sen kändes det som en EVIGHET( ca 1.45) som hon var inne på operationen.Jag våldsvirkade under hela tiden. Jag har sett alldeles för många sjukhus-serier, så jag satt bara och väntade på att en Dr skulle komma och se bedrövad ut.. Men han kom och så glad ut! Allt hade gått bra! :))))))

På uppvaket fick vi sitta lääääänge. L. är ju en dam som ÄLSKAR att sova, och hon gjorde sej ingen brådska att vakna. När hon väl vaknade var det jättejobbigt ett tag. Hon hade ont i ögat och mådde illa. Sammanlagt kräktes hon ca 8 gånger under eftermiddagen. Men hela tiden var hon så himla tapper. Modig och redig. Hon var inte rädd någongång, utan helt trygg. Det var så himla skönt!


Efteråt var det gott att festa på en piggelin.

Sedan fick vi vänta och vänta tills L. kände sej pigg nog att åka hem. Hon var jättetrött, men nöjd när vi lämnade sjukhuset. Hur trötta hennes föräldrar var ska vi inte ens prata om! Vilken dag..

Natten var lugn. L. sov som en stock. I dag har vi börjat med ögonsalva och droppar. Även det har gått galant. Droppar: 3 ggr/dag och salva 2ggr/dag. Ögat är rött, men man ser ingenting runt omkring. Vi är helt fachinerade över det. Skelningen är mycket bättre, men inte helt bra. Det visste vi redan, för L.s skelning var tydligen så stor att den inte gick att fixa helt med en operation. Hon har sett dubbelt idag. Ett tu tre idag hörde jag "Mamma, du har fyra ben!" :) 

Vi träffade helt underbar personal, men även några riktiga klappträn. Hur kan man jobba på en barnavdelning om man inte har någon humor, mjukhet eller empati? Men viss personal var så underbar att jag blev gråtmild!

Jag känner mej helt vimsig i dag, så jag antar att det knappt går att läsa min lilla berättelse.. Sorry! ;)

Kommentarer
Postat av: JoVi

Jag sitter också med tårar i ögonen! Vilken modig tjej ni har, jag är jätteimponerad! Lilla gumman! Förstår din reaktion mkt väl...



KRAM



P.S. Vad hon är lik sin pappa! Det lilla jag nu såg ;)

Postat av: Pippi

Blir väldigt rörd av din berättelse. Det är lätt att förstå hur du känt... L. har verkligen varit superduperduktig! Skruttan...



Kram!



p.s. angående likheten mellan far och dotter som JoVi påpekade - jag kan inte annat än hålla med :)

2009-03-18 @ 22:56:57
URL: http://langstrump.wordpress.com
Postat av: Smilla

Skönt att det har gått bra =)

kram

2009-03-19 @ 07:22:40
URL: http://smillasplats.blogg.se/
Postat av: Patricia

Vilken modig liten tjej (och mamma med för den delen =) ). Vad skönt att allt verkade ha gått bra.

2009-03-19 @ 09:58:52
URL: http://patricia74.blogg.se/
Postat av: Madde

Vilken modig tjej ni har!! Vad skönt att allt har gått bra. Hoppas droppandet och salvandet går bra det med!! Kram!

2009-03-19 @ 12:27:45
Postat av: Anna

Skönt att det är över och att det gick bra! Modig L också!

Kram

2009-03-19 @ 20:58:08
URL: http://grodmamman.blogspot.com
Postat av: Mija

Jag tänker på er!

Skönt att allt har gått bra trots allt..



Nu är det värsta över.. :)



KRAM

2009-03-20 @ 10:56:07
URL: http://mammamija.blogg.se/
Postat av: Amlon

Tack för omtanken, allihopa! ♥

2009-03-21 @ 19:23:55
URL: http://amlon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback