Självkänsla vs självförtroende

Lyssnar som jag tidigare skrev på Mia Törnbloms sommarprogram. Jag gillar henne a lot! 

När jag hade medarbetarsamtal med min chef sa hon att jag hade bra självkänsla OCH bra självförtroende. Då blev jag stolt och glad! :) Både självkänslan och självförtroendet växte lite till då. Hittade några bra fakta om skillnaderna mellan självkänsla och självförtroende. Read it and weep. ;)

Självkänsla

 

Självförtroende.


Finns inom mig.

Märks i det yttre.
Handlar om vad jag är, d.v.s. mitt egenvärde.

Handlar om vad jag gör, d.v.s. mitt prestationsvärd
Hör samman med min integritet, värdighet och okränkbarhet.

Hör samman med min autonomi, självständighet och självbestämmande.
Finns även vid vila oavsett prestation.

Hör samman med aktivitet, kompetens och färdighet.
Växer inifrån i relationer och samspel.

Kan tränas och ökas även i avskildhet.
Påverkas av uppskattning, uppskatta är att sätta värde på.
Påverkas av uppmuntran till att ge råg i ryggen, sporra, ge kurage



Har du bäst självförtroende eller självkänsla? Jag tror min självkänsla är bättre än mitt självförtroende.

Här hittade jag självkänsla vs självförtroende. Tror att jag t.om har varit på en utbildning i demens med den där karl som har hemsidan. Han var i såfall suverän!

Kommentarer
Postat av: Thea

Har tänkt köpa nån av hennes bok/böcker, men det har inte blivit av.

Postat av: Kjellinskan

Usch, jag har dåligt av båda - måste vara dålig kombination. Har faktiskt läst hennes coach-bok (lånat av mamma), rätt mycket bra idéer och program för att jobba sig uppåt med sig själv.

2007-07-30 @ 08:44:29
URL: http://kjellinskan.blogspot.com
Postat av: Elli

Jag har kommit halvvägs i hennes bok - intressanta grejer! :D Jag skulle nog bilja påstå att jag har bättre självförtroende än självkänsla, men ibland sviktar ju hela skiten.. när dom berömda bad hairdaysen gör sig påminda! ;)

2007-07-30 @ 22:38:01
URL: http://lilla-ego.blogs.se
Postat av: Nilla

Det där var intressant. Tack för tipset.

2007-08-03 @ 09:34:31
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Emma

Jag får nog säga att min självkänsla är bättre än självförtroendet. Men samtidigt tycker jag att de där hänger ihop rätt mycket. För sant självförtroende kan man bara ha om man har god självkänsla - så tycker jag.

2007-08-04 @ 20:13:54
URL: http://korkek74.blogg.se
Postat av: Libanstina

Very nice site. Will sure visit again.

2010-03-02 @ 14:06:11
URL: http://libanstina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback