3 saker jag retar mej på idag + annat

* Tidningen Mama.

Ett tag tyckte jag att den var en fräsch fläckt bland föräldratidningar, men nu är jag bara anti. Anti alla glammiga kändismammor som hyllas som superduperduktiga för att de jobbade igen tre dagar efter den _superenkla_ förlossningen. Sen väljs olika kändismammor ut till supermamas och allt möjligt av läsarna. Hur nu läsarna vet det liksom. Alla visar väl sin bästa mamma-sida om man är med i en tidning liksom.. Sen valdes ju Pernilla Wahlgren till årets mama bloggare.. Det finns såklart guldkorn både i tidningen och på deras hemsida. Mia Skäringens blogg tex. ♥  Men jag vet att jag den rätta målgruppen för tidningen Mama så jag får väl försöka inse det. ;)


* Negativa människor som _alltid_ måste uttrycka sin åsikt.


Ex. 1: Vi har varit och ätit julbord. Alla, utom 1, tycker att det var helt suveränt gott. Var på den personen VARENDA gång vi pratar om hur gott och mysigt det var måste uttrycka sin åsikt: Äcklig Jansson, för stora köttbullar, konstig sill, tråkig lokal osv. osv. osv. Det tar liksom udden av upplevelsen för oss andra. Visst får man säga vad man tycker, men man kanske kan vara tyst någongång.

Ex 2: En ska äta sin matlåda. En annan frågar vad hon har för mat med sej. Den första svarar: Quinoa och blablabla (minns ej vad). Varpå den andra _naturligtvis_ måste säga: ÅH, fy fan vad ÄCKLIGT! och göra kräkljud.. Nödvändigt liksom..

Skulle kunna ta otaliga exempel..

* Endel föräldrars sätt att tänka

Jag tycker det är alldeles underbart med pojk-Lucior och stjärn(gosse)-tjejer så länge barnet själv har fått välja mellan ALLA sakerna man kan vara i ett Lucia-tåg. Det ska inte vara så att en tjej får välja mellan stjärngosse, tomte eller pepparkaksgubbe, eller att en pojke BARA får välja mellan tärna och Lucia bara för att föräldrarna ska sätta något statement liksom. Utan det ska vara på BARNETS villkor. Det är barnens lucia-tåg, inte de vuxnas. Jag hyllar alla barn som väljer att vara de de SJÄLVA vill. :) Oavsett om det är lucia, tärna, julgris, peppis, stjärngosse eller Peter Pan, som O. helst ville vara för något år sedan (som han dock inte fick, för sin elaka moder. Han fick vara det på en maskerad senare) ;)




Vi har varit på världens sötaste Luciatåg nu på morgonen. Underbara, underbara sexåringar! Tandlösa och tillräckligt stora för att våga ta i ordentligt, och tillräckligt små för att tycka det är hysteriskt roligt att lussa. Jag grinade i vanlig ordning. Efteråt var det fika i matsalen, varm choklad, lussekatter och peppisar. Så mysigt! ♥ L. var tärna. Hon fick välja mellan allting, och valde till sist tärna. Det är kul att det inte verkar så noga att vara Lucia nuförtiden. Det var flest tärnor i det här tåget. När jag var liten skulle ALLA jämt vara Lucia, och det har nog varit så när jag jobbat på dagis också. Och när teenisen var liten. Hursomhelst tycker jag Lucia är en tradition att må bra av! Så vackert! ♥

I helgen är det fullspäckat schema. Jag börjar jobba kl. 16 idag, innan dess ska jag kalashandla. I morgon jobbar jag delad tur. I pausen ska jag hem och ha barnkalas. 9 st. damer blir det. :) På söndag jobbar jag också delad tur. Då i pausen ska vi på Lucia-firande och julpyssel på O.s dagis. Ska bli så kul! :) Det kommer bli hektiskt, men himlans kul, både med kalas och Lucia-pyssel. :)

Ha en fin dag!


Kommentarer
Postat av: Mija

Neggopersoner är bland det svåraste jag vet..

Jag kan ha svårt att hålla tyst när sånna sätter igång, hur kan ALLT vara så trist jämt? Jag fattar inte livsinställningen då!?!?!! Gnäll o gnäll o gnäll.. FY! Sånna människor sorterar jag bort utan att blinka. Energitjuvar!



Å hela luciadagen gick.

INTE ETT ENDA tåg fick jag se!!

Inte EN ENDA liten lucia!



Nu är jag SUR!



:(





Det är nog första gången NÅGONSIN som jag TOTALT missar lucia.. buhuuu huuuuu...



;)



Ville också se små söta lucior med glitter i håret.. (Mina barn hade inget luciafirande för föräldrarna i skolan i år...)



Well, jag överlever väl.. ;)



KRAM



Postat av: JoVi

Hej kompis! Var det du som tipsade om en fyll-i-bok där man kunde fylla i viktiga saker om familjen typ blodgrupp o försäkringar o telefonnummer o allt möjligt? Lite julklappspanik till sambon här ;))



2008-12-14 @ 14:59:49
URL: http://joviskarameller.blogg.se/
Postat av: JoVi

Nu har paniken lugnat sig och jag kan skriva en normal kommentar s



Håller med dig om Mama. Känner samma sak om Family Living, som jag gillade mkt i början...men inte efter att Kristin Kaspersen varit omslagsfamilj femtielva gånger...



Nä, tacka vet jag POSITIVA människor som alltid måste säga sin åsikt s Jättesuperdupernyfikna människor kan också vara jobbiga, jag har en sån på mitt jobb...



I fjol var alla pepparkakor på mitt dagis, och i år var det absolut flest tomtar. Vi har dock inga föräldrar som vill att deras barn ska vara udda s utan jag tror alla fick vara det dom ville ;)



Hur gick det med kalaset?

2008-12-15 @ 20:56:28
URL: http://joviskarameller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback